mercoledì 19 giugno 2013

Hoe gaat het in Gent?’

Hoe gaat het in Gent?’

Mgr. Luc Van Looy concelebreerde mee met paus Franciscus en was ook aanwezig op herdenking van de encycliek ‘Evangelium Vitae’
De Gentse bisschop, Luc Van Looy, concelebreerde samen met paus Franciscus en de Chinese kardinaal Zen zaterdagmorgen om 7 uur in de kapel van Santa Marta. Dat is het hotel in het Vaticaan waar de kardinalen verblijven tijdens de pausverkiezing en de plek waar de paus nog altijd een kamer betrekt. In de viering zaten zo’n 150 gelovigen, waaronder heel wat priesters en bisschoppen. Voor de viering kwam de paus naar bisschop Van Looy toe en vroeg hem in het Spaans ‘Como va Gante?’, ‘Hoe gaat het in Gent?’. Na de viering groette de paus aan de uitgang de aanwezigen en maakt hij ook nog twee minuten tijd voor mgr. Van Looy. „De paus gaf mij een zeer joviale, ontspannen en ongedwongen indruk”, vertelt de Gentse bisschop. „Ik zei dat ik een Salesiaan was”, zegt Van Looy nog. „Al denk ik dat hij dat nog wist. Toen ik lid was van de Algemene Raad van de salesianen ontmoette ik toenmalig kardinaal Bergoglio eenmaal op zijn bureau in Buenos Aires en eenmaal in Rome.”  
De bisschop was in het Vaticaan voor de herdenking van de encycliek ‘Evangelium Vitae’, vertaald ‘Het evangelie van het leven’. Die encycliek werd door paus Johannes Paulus II geschreven in 1988, nu 25 jaar geleden. Hij woonde in de voormiddag verscheidene lezingen bij over het onderwerp van de encycliek, namelijk de waardigheid van het leven. Mgr. Van Looy was op dit jubileum uitgenodigd, omdat hij voor de Belgische bisschoppen de afgevaardigde is voor ‘de zorg voor het leven’. 

Nessun commento:

Posta un commento